Aké titulky fungujú? Analýza najúspešnejších článkov slovenských médií roku 2023
V mojom predošlom blogu sme si ukázali 8 tipov, ako vytvoriť efektívny titulok. V dnešnom si ukážeme, ako to robia tí najlepší z najlepších, alebo najklikanejší z najklikanejších. Ste pripravení na analýzu titulkov 4 najčítanejších slovenských portálov? Výborne! Najskôr sa však pohodlne usaďte a prečítajte si najklikanejšie titulky denníku Pravda, portálu JOJ.sk a Mediaklik.sk.
Najčítanejšie titulky roku 2023 denníku Pravda
- Naď otvára armádu pre všetkých: koho bude môcť povolať a kto sa službe vyhne?
- Pellegriniho zvolili za predsedu NR SR. O obštrukciu sa postaral Matovič, v rozprave mu tvrdo vynadal
- Drsná tlačovka Smeru: Matovič kopol Kaliňáka, dostal päsťou do tváre. Zasiahnuť musela polícia
- Prieskum Ipsosu pre Pravdu: Rast Smeru a rekordné PS. Matovičove fiatky zrejme zaberajú, na Kollára doľahla kauza
- Zastavenie dodávok zbraní na Ukrajinu? Danko nepočítal s prepúšťaním a medzinárodnými zmluvami
Najčítanejšie titulky z roku 2023 portálu JOJ.sk
- Nenápadná pani z komparzu prevalcovala celý Talent: Dokonalý spev a potom zlatý buzzer!
- Hádači neverili vlastným ušiam: Najprv neuhádli Luckine povolanie a potom prišiel šok!
- Kde bola doteraz? Nádherný hlas a skvelý výkon: O tejto speváčke toho budeme ešte veľa počuť!
- Toto sa v Bez servítky ešte nestalo: Jeden z účinkujúcich sa v ďalšej časti neobjaví!
- Marek sa sám stará o ťažko chorého syna a dcéru: Jeho osud odrovnal aj Vila Rozborila!
- Všetkých dojala! Táto speváčka zosobňuje talent a pokoru: So zlatým buzzerom ide do finále!
- Jaro Slávik našiel víťazku pre tento rok: Študentka so zlatom v hrdle si ho absolútne získala!
- Z invalidnej dôchodkyne sa zrodila nová hviezda: Prečo sa do Talentu nikdy neprihlásila?
- Poznáme meno novej Miss Slovensko: Najkrajšou Slovenkou pre rok 2023 je Daniela Vojtasová!
- Treba záhradu pred zimou porýľovať alebo môžeme túto činnosť vynechať? Takáto je pravda!
Najčítanejšie titulky z roku 2023 portálu Mediaklik.sk
- Televízia Markíza má nového riaditeľa. Zmena na najvyššom poste nastáva po desiatich rokoch
- Čaputová a Danko vyzerali ako na nevydarenom rande: Slovenské internety sa zabávajú na povolebnej situácii
- Množia sa špekulácie okolo definitívneho konca televíznej stálice. Čo na to hovorí RTVS?
- Riaditeľ RTVS: Mrzí ma, keď som videl na Markíze Dunaj, k vašim službám. Je to téma pre verejnoprávny priestor
- Toto Farma ešte nezažila: Diváci sa búria, spisujú petície. Markíza prehovorila, čo bude ďalej...
Analýza titulkov 4 najčítanejších slovenských online portálov
Zásady písania efektívneho titulku sme si už zhrnuli v našom predošlom blogovom článku, teraz si ukážeme, ako to robia 4 najčítanejšie online portály v slovenskom mediálnom priestore - Aktuality.sk, SME.sk, Pluska.sk a Topky.sk. Titulky sú náhodne vybraté, nie najčítanejšie. V analýze sledujeme, aký rôzny prístup zvolili jednotlivé redakcie pri tvorbe titulkov.
Najčítanejším slovenským online portálom sú Aktuality.sk:
Titulok č. 1: Polícia zadržala podozrivého z vraždy ženy, ktorú našli mŕtvu v bratislavskom byte
Prečo je titulok úspešný: Titulok obsahuje hneď 2 expresívne slová, a to slovo vražda a mŕtvu. Autor titulku tiež nezabudol opomenúť mesto, v ktorom sa byt nachádza, čím si získal kliknutie lokálnych obyvateľov. Silným nástrojom tohto titulku je tiež záhada, s ktorou autor pracuje. Kto je podozrivý, ktorý ženu zavraždil? Nájde čitateľ v článku aj jeho fotku? To všetko sa, samozrejme, dozvie, avšak až po kliknutí na článok, ktoré sa k úspešnému číslu zhliadnutí poctivo počíta.
Titulok č. 2: V sobotu budú zatvorené obchody. Sú však miesta, kde nakúpite aj cez sviatok
Prečo je titulok úspešný: Titulok narába hneď s 2 silnými informáciami. Čitateľovi, ktorý nesleduje kalendár, ponúka prvú cennú informáciu už v úvode. Zároveň v titulku medzi riadkami vytvorí problém a hneď naň ponúkne aj riešenie, ktoré sa však čitateľ dozvie až po rozkliknutí článku.
Titulok č. 3: Dôchodcovia by mali spozornieť: Štát im v týchto dňoch posiela rozhodnutia k zvyšovaniu dôchodku
Prečo je titulok úspešný: Ako lepšie si získate pozornosť, ako tým, že kričíte, aby ľudia spozorneli? A ak ešte kričíte aj na konkrétnu skupinu ľudí, je veľmi pravdepodobné, že si ich pozornosť/klik získate, čo portál Aktuality dobre vie. Navyše ide o zraniteľnú skupinu ľudí, takže článok môže zasiahnuť každého človeka, ktorý má vo svojom okolí nejakého dôchodcu a chce mu podať informáciu.
Titulok č. 4: Česká polícia obvinila muža z vraždy 14-ročného chlapca
Prečo je titulok úspešný: Titulok využíva kontrast medzi expresívnym slovom vražda a 14-ročným chlapcom, ktorý vytvára napätie a šok zároveň. Zároveň v potenciálnom čitateľovi vzbudzuje opäť otázku, či v článku nájde chlapcovu podobizeň.
Druhé miesto v rebríčku zastáva portál Sme.sk
Titulok č. 1: Stíhanie Trnku v kauze Glance House uzavreli. Ukazujú sa nové podozrenia
Prečo je titulok úspešný: Titulok narába s novosťou. Čitateľovi sľubuje nové informácie ohľadom Trnkovej kauzy. V titulku tiež nechýba expresívne slovo podozrenie, ktoré bolo 2x použité aj v titulkoch portálu Aktuality.
Titulok č. 2: Podozrivého z brutálnej vraždy ženy v Bratislave zadržala polícia
Prečo je titulok úspešný: Titulok opäť narába so silne expresívnym slovom vražda, brutálny, podozrivý a s aktualizačnou informáciou.
Titulok č. 3: Banky čaká ešte vlna zdražovania. Aké budú hypotéky v roku 2024?
Prečo je titulok úspešný: Titulok narába s informáciou, ktorá nie je príjemná. Zároveň v článku sľubuje prognózu na rok 2024 pri v posledných rokoch tak diskutovanej a aktuálnej téme, akou sú hypotéky.
Tretie najčítanejšie médium je Pluska.sk
Titulok č. 1: V bytovke, kde našli zohavenú Patríciu (†48), býva i slovenská herečka: DESIVÉ slová o susedoch
Prečo je titulok úspešný: Titulok je bulvárny, narába s expresívnymi slovami zohavený a desivé. K menu obete pridali aj vek, aby ju pre čitateľa urobili ešte skutočnejšou - bol to predsa človek, v takomto veku, mohla to byť vaša mama, učiteľka či dokonca samotný čitateľ. Titulok tiež narába so známou osobnosťou, ktorej meno neprezradili. Aj to môže podnietiť čitateľa na titulok kliknúť, no ak médium nevyužilo meno osobnosti, spravidla bude menej populárna.
Titulok č. 2: Parádna paneláková kuchyňa MIRA JAROŠA: Tomu sa povie prerábka!
Prečo je titulok úspešný: Titulok narába s celebritou a zároveň prísľubom inšpirácie. Autor použil slovo paneláková z dôvodu, že sa s ním môže stotožniť každý človek, ktorý býva v panelovom dome.
Titulok č. 3: Po náleze zmasakrovaného tela Patrície (†48) prehovorila suseda: Toto počula na Silvestra
Prečo je titulok úspešný: Titulok narába so silne expresívnym slovom zmasakrovaný, opäť s vekom, svedectvom a ukazovacím zámenom. O využití ukazovacích zámen v titulku sa viac dozviete v našom blogu Ako napísať dobrý SEO článok.
Titulok č. 4: Ste alkoholik? Vyskúšajte tento jednoduchý TEST a odhaľte pravdu
Prečo je titulok úspešný: Ľudia majú testy radi, aj preto sú ideálnym nástrojom na klik. Titulok využíva opäť ukazovacie zámeno a slovo jednoduchý. V bulvárnych titulkoch si tiež môžeme všimnúť kapitálky, ktoré kladú dôraz na expresívne slová, a ktoré na čitateľa kričia. Titulok zároveň čitateľovi sľubuje, že sa po vyplnení testu dozvie niečo o sebe.
Štvrtý najčítanejší je portál Topky.sk
Titulok č. 1: Osem chýb, ktoré robia ľudia po SEXE: Tú štvrtú určite robíte aj vy!
Prečo je titulok úspešný: Titulok využil číslovku. O využití čísel v titulku sa viac dozviete v našom blogovom článku. V titulku sú tiež použité ďalšie 3 silné nástroje - prvým je kontroverzia menom sex a kapitálky, druhým je opäť číslovka štvrtý, a tretím nástrojom je predsudok alebo predbežné stotožnenie čitateľa s obsahom. Čitateľ si bude chcieť overiť, či to naozaj robí aj on.
Titulok č. 2: MIMORIADNE Zvrat v prípade brutálne zavraždenej ženy (†48): Polícia už má v rukách podozrivého!
Prečo je titulok úspešný: Titulok opäť narába s kapitálkami použitými v expresívnom slove mimoriadne. Slovo mimoriadne nájdete medzi naším zoznamom 88 silných slov pre úspešný titulok.
Titulok č. 3: Jednoduchý 10-sekundový TEST dokáže odhaliť, ako dlho budete žiť: Stačí, keď urobíte toto
Prečo je titulok úspešný: Titulok opäť narába s číslom, no tentokrát sľubuje, že čitateľovi nezaberie veľa času, iba 10 sekúnd. Nielen, že je jednoduchý, ale aj rýchly. Opäť sú využité kapitálky na slovo test. Titulok tiež obsahuje ukazujúce zámeno a návod.
Titulok č. 4: Jedna vec, ktorú nikdy nerobte, ak máte po ŠESŤDESIATKE: Ak sa chcete udržať zdravý, vyhnite sa jej
Prečo je titulok úspešný: Aj tento titulok narába s číslovkou a presne si ňou ohraničil cieľovú skupinu, ktorá má na titulok reagovať. Ďalej pracuje s návodom, ako sa udržať zdravý. Avšak nie, čo robiť, ale čo nerobiť.
Výsledky analýzy
Najčítanejšie slovenské médiá veľmi dobre vedia, ako prilákať pozornosť čitateľa. Vo svojich titulkoch využívajú silne expresívne slová, niekedy aj viac. Ďalej sú veľmi často prítomné ukazovacie zámená a číslovky. Na osvieženie obsahu tiež využívajú rôzne testy a kvízy. Autor sa pre upútanie pozornosti neštíti použiť ani kapitálky.
Čo si o tom myslím?
Vysoké čísla čítanosti sú fajn, dvíhajú sebavedomie a v neposlednom rade predávajú. Použitie bulvárneho titulku však má svoju cenu. Ako sme už v predošlom blogu spomínali, bulvárne titulky nevrhajú dobré svetlo ako na tému, autora, tak médium, ktoré takéto titulky využíva. Ideálnym krokom je nájsť vždy kompromis. Na získanie kliku nemusíte hneď kričať kapitálkami či použiť ukazovacie zámená. Efektívnym konzervatívnym tipom, ako napísať dobrý titulok, je využitie čísel, návodu, inšpirácie. Tak teda, veľa šťastia do ďalšieho písania a počujeme sa s vaším vnútorným hlasom, ktorý práve číta tieto slová, v ďalšom blogu.